محمد نوری

 

 استاد محمد نوری، دی ماه 1308، در تهران زاده شد. در جوانی آواز را نزد خانم اولین باغچه‌بان و تئوری موسیقی را نزد سیروس شهردار و فریدون فرزانه، اساتید هنرستان عالی موسیقی، فراگرفت.

وی شیوهٔ آواز خود را متأثر از بافت و غنای زخمه‌ایِ اساتیدی چون حسین اصلانی، ناصر حسینی، و محمد سریر می‌دانست.

دههٔ بیست، دوران آغاز نوعی تفکر در شعر و موسیقی آوازی درمیان مردم ایران، به‌ویژه نسل جوان بود که بخشی را می‌توان متأثر از نشر و پخش وسیع‌تر موسیقی علمی و آثار فولکلور کشورهای مختلف جهان ازطریق رادیو و صفحات گرامافون دانست. محمد نوری در همین سال‌ها – سنین نوجوانی – با خواندن اشعار نوینی که برروی نغمه‌های روز مغرب‌زمین و برخی قطعات کلاسیکِ آوازی سروده شده‌بود، کار خوانندگی را آغاز کرد. او طی سال‌های بعد، با تکیه بر تحصیلات هنرستانی و دانشگاهی خود، توانست هویت مستقلی به این اندیشه و گرایش ببخشد و با اجرای آثار اساتیدی که قبلاً ذکر آنان رفت، فضای متفکرانه‌ای به گونهٔ آوازیِ خویش دهد.

 

از آثار آوازی  استاد نوری می‌توان آلبوم های در شب سرد زمستانی،  آوازهای سرزمین خورشید، دلاویزترین، در ماه باران، جاودانه با عشق، شکوفه‌ی خاطرات، چراغی در افق، شکوفه در شکوفه و جلوه های ماندگار را نام برد.

 

استاد محمد نوری پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان مغز استخوان و وخامت وضعیت جسمانی در شامگاه ۹ مرداد ۱۳۸۹ به دیار باقی شتافت.

 

در ادامه می‌توانید نسخه اصلی  اثر جاویدان و خاطره انگیز جان مریم استاد نوری را دریافت نمایید.

 

 

نام اثر: جان مریم

مدت زمان: 10 دقیقه

 

 

 

 


 

Tags: , , , , , , , ,