احمد عبادی

 

 

استاد احمد عبادی از استادان موسیقی ایرانی و نوازنده سه‌تار و فرزند میرزا عبدالله فراهانی بود.

احمد عبادی  در سال 1285 (هجری شمسی) در خانواده ای اهل موسیقی به دنیا آمد،  از هشت سالگی با موسیقی آشنا شد و اصول نوازندگی را از خواهران خود مولود و ملوک، که از تعلیمات پدر برخوردار بودند فرا گرفت.

احمد عبادی مدت‌ ها در وزارت پیشه و هنر به تدریس و تحقیق در موسیقی ایرانی و سه تار پرداخت و در جهت معرفی موسیقی ملی ایران کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج از کشور از جمله فرانسه، ایتالیا، آلمان و اتریش برگزار نمود که مورد استقبال هنردوستان واقع شد. او در رادیو نیز فعالیت می‌کرد و صفحه‌ها و کاستهای زیادی از جمله صفحه آواز شور همراه رضا ظلی، تکنوازی‌ها، بداهه نوازی‌ها و همراهی با نوازندگان و خوانندگان مختلف از آثار ضبط شده وی هستند. همنوازی‌های او با غلامحسین بنان و محمدرضا شجریان آثاری ماندگار در قالب برنامه گل‌ ها به جا گذاشته‌ است.

استاد عبادی در نواختن سه‌ تار دارای سبک و شیوه‌ای مخصوص به خود بود که کمتر کسی توانسته از عهده تقلید آن بر آید. عده‌ای سبک خاص ساز زدن او را مربوط به امکانات و وسایل صدا برداری زمان وی می‌دانند. مضرابهای تک سیم و دو مضراب‌ها از مشخصه‌های بارز سبک وی هستند. ابداع کوک‌های مختلف در سه تار که در آلبوم کوک سه تار آنها راعرضه کرده‌ است از جمله فعالیت های بزرگ هنری او محسوب می‎‌شود.

استاد عبادی شاگردان بسیاری تربیت نمود که از میان آن‌ها مهربانو توفیق، بهرام وادانی و بهداد بابایی را می‌توان نام برد.

 استاد احمد عبادی در سال 1371 چشم از جهان فروبست، روحش شاد و یادش گرامی باد.

 

 

 

 

در ادامه می‌توانید یکی از تک نوازی های سه تار  استاد احمد عبادی را دریافت نمایید.

 

نام اثر: تک نوازی سه تار استاد احمد عبادی

مدت زمان: 11 دقیقه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,