حاج قربان سلیمانی

 

حاج قربان سلیمانی نوازنده مشهور دوتار و خواننده موسیقی محلی شمال خراسان بود. افتخاراتی  همچون  کسب مقام اول جشنوارهٔ موسیقی لیون فرانسه و احراز مقام ستارهٔ جشنواره اوینیون فرانسه در کارنامه هنری او جای داشت. وی ده‌ها اجرای دوتار نوازی در کنسرت‌های موسیقی کشورهای اروپایی، آسیایی و امریکا داشت.

حاج قربان در سال 1299  در علی‌آباد قوچان به دنیا آمد. او زیر نظر پدرش کربلایی رمضان، که خود از دوتارنوازان مشهور شمال خراسان بود، نواختن دوتار را آموخت و بعد از مرگ پدرش از بخشی‌های شمال خراسان همچون خان‌محمد، عِوَض (عیوض) و غلامحسین تعلیم گرفت. حاج‌قربان به سه زبان ترکی، کردی و فارسی آواز می‌خواند.

آلبومی تحت عنوان موسیقی شمال خراسان از او در ایران منتشر شد. اما او مرد اجراهای زنده بود و موسیقی‌اش در زمان و مکان شکل می‌گرفت. موسیقی او همچون موسیقی جاز بر پایه بداهه نوازی استوار بود. از او نقل می‌شود که :

 

اولین بار که قرار بود در پارک دانشجوی تهران برنامه اجرا کنم از زور ترس و خجالت نمی‌دانستم چه کنم. ساز را به دست گرفتم، ساز به من گفت: کوک نیستم، صدایم در نمی‌آید. به مسئول اجرای برنامه گفتم من امروز نمی‌توانم ساز بزنم. گفت: نمی‌شود، باید بزنی. من زدم، اما صدای ساز آن طور که باید درنیامد……. آخرین روز اجرا وقتی دوتار را بغل کردم به مسئول برنامه گفتم: امروز این ساز سالن را خراب می‌کند و همین هم شد. پس از برنامه، شجریان با دسته گل آمد سراغم و مرا غرق بوسه کرد.

 

حاج قربان  کنسرت‌هایی در ایران و  همچنین در کشورهایی همچون پرو، هلند، تونس، ترکیه، بلژیک، انگلستان، سوئیس، کلمبیا، اکوادور، پاناما، فرانسه و چند شهر آمریکا برگزار نمود. حاج قربان در داخل کشور هم مقام‌های برتر جشنوارهٔ موسیقی فجر ایران بین سال‌های ۶۹ تا ۷۱ را به دست آورد و دوازده دورهٔ متوالی داور ثابت جشنواره‌های موسیقی مقامی کشور بود. همچنین وی نشان درجهٔ دو فرهنگ و هنر را نیز از محمد خاتمی رییس جمهور وقت، دریافت کرد.

 

حاج قربان در سال ۱۳۸۵، دوتار خود را به پسرش علیرضا سلیمانی هدیه داده با موسیقی وداع گفت. وی یک سال بعد ( در سال 1386) درگذشت.

یادش گرامی و روحش شاد.

 

 

 

 

در ادامه می‌توانید قطعه‌ای زیبا از دوتار نوازی حاج قربان سلیمانی بشونید.

 

 

 

 

نام اثر: دوتار نوازی

مدت زمان: 2 دقیقه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,