مایلز دیویس

 

 

Miles Dewey Davis با نام کوتاه Miles Davis (مایلز دیویس) موسیقی‌دان بزرگ سبک Jazz (جز)، نوازنده Trumpet (ترومپت)، رهبر گروه و آهنگساز بزرگ آمریکایی بود. از او به عنوان یکی از تاثیر گذار ترین موسیقی‌دانان قرن 20 یاد می‌شود. مایلز دیویس و گروهش آفریننده و توسعه‌دهنده بسیاری از سبک‌های موسیقی جز همچون بیباپ (bebop)، کول جز (Cool Jazz)، مدال جز (Modal Jazz) و… بودند. منتقدین موسیقی از مایلز دیویس به عنوان یکی از چهره‌های اصلی تاریخ موسیقی جز نام برده‌اند. او بارها موفق به دریافت جوایز متعدد و معتبر موسیقی همچون 9 جایزه گرمی (Grammy Award) شده بود.

 

Miles Davis در سال 1926 در آمریکا متولد شد. در نوجوانی با شنیدن موسیقی مذهبی کلیسا به موسیقی علاقه‌مند شد، به تشویق پدر به آموزش ترومپت پرداخت و در 16 سالگی به نوازنده‌ای حرفه‌ای بدل شده بود. سالها در گروه‌های مختلف موسیقی به اجرا می‌پرداخت و بارها سبک نوازندگی خود را تغییر داد. موسیقی آرام و ملودیکی که او به سبک جز آورده بود او را از نوازندگان هم عصر خود در این سبک از موسیقی ممتاز می‌نمود. مایلز دیویس در معرفی موسیقی جز میان عامه مردم نقش فراوانی داشت، او نه تنها علاقه‌مندی بسیاری از مردم را به این سبک از موسیقی دو چندان نمود بلکه در موفقیت تجاری موسیقی جز نیز به یک نماد بدل گشت. از آلبوم Kind of Blue مایلز دیویس به عنوان پرفروش ترین آلبوم موسیقی جز تاریخ یاد می‌شود، این آلبوم تنها در آمریکا بیش از 4 میلیون نسخه فروش داشته است.

مایلز دیویس در آموزش موسیقی نیز یکی از نامداران عصر خود بود، او در پروراندن بسیاری از نوازندگان برجسته جز نقشی اساسی ایفا نمود. او در سال 1990 آخرین جایزه گرمی خود را به عنوان یک عمر دستاورد موسیقی دریافت نمود  و سال بعد در حالی که تنها 65 سال داشت از دنیا رفت. مایلز دیویس نه تنها نوازنده‌ای برجسته بود بلکه در عمر پربار هنری خود توانست  برخی از سبک‌ها و تکنیک‌های شناخته شده‌ی امروز موسیقی جز را بیآفریند.

 

 

در ادامه می‌توانید اثر زیبای طرح‌های فلامنکو (flamenco sketches) مایلز دیویس را دریافت نمایید، این اثر از آلبوم Kind of Blue او انتخاب شده است.

 

نام اثر: Flamenco Sketches

مدت زمان: 12 دقیقه
سبک: Jazz (جز)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,