ظافر یوسف

 

 

Dhafer Youssef (ظافر یوسف) آهنگساز، خواننده و نوازنده عود تونسی است و تاکنون 10 آلبوم موسیقی از وی منتشر شده است. عصر جدید (New Age)، جز، موسیقی الکترونیک و موسیقی جهانی (World Music) از جمله سبک‌هایی است که در آثار او می‌توان شنید.

ظافر یوسف متولد 1967 در تونس است. او در خانواده‌ای مستمند به دنیا آمد از اینرو ناچار بود برای گذران زندگی کار کند. تنها سرگرمی این دوران رادیوی کوچکی بود که شب‌ها از امواج مختلف آن می‌توانست انواع متفاوتی از موسیقی‌ کشورهای دور و نزدیک را بشنود و همین کافی بود تا آشنایی و علاقه ظافر یوسف به موسیقی شکل گیرد، پولی در بساط خانواده نبود تا هزینه خرید ساز و کلاس موسیقی داده شود بنابراین ساز او تکه چوب و چند سیمی بود که خود سعی کرده بود شبیه به ساز عود بسازد و کلاس آواز او کلاس آموزش قرائت قرآن بود که بصورت سنتی در تونس برگزار می‌شد. او روزها کار می‌کرد و شب‌ها به امید شنیدن موسیقی از رادیو و تقلید آن با ساز ساختگی و صدای خود به خانه باز می‌گشت. این روال ادامه داشت تا روزی که یکی از دوستان ظافر یوسف از سفری بازگشت. در میان سوغاتی‌های سفر، گیتار الکترونیک اسباب بازی (ای) بود که برای یکی از کودکان فامیل خریداری شده بود. ظافر یوسف این اسباب بازی را دید و به اصرار توانست برای یک هفته آن را قرض بگیرد! او در اینباره  می‌گوید: “فرصت بسیار کوتاه بود، شب‌ها نمی‌خوابیدم تا بتوانم با گیتار اسباب بازی ساز بزنم“. بعد از این موضوع او شروع به خواندن در عروسی‌ها کرد و نهایتا آنقدر پول جمع کرد تا توانست اولین ساز واقعی خود را بخرد. سالها بعد او تونس را به قصد فراگیری موسیقی ترک کرد و رهسپار اتریش شد.

ظافر یوسف در اتریش نت خوانی را آموزش دید، با نوازندگان مختلفی آشنا شد و توانست اولین آثار حرفه‌ای خود را خلق کند. اجراهای موفق او در کلوپ جز Porgy and Bess که همواره میهمانانی از نوازندگان و موسیقیدانان برجسته کشور را پذیرا بود توانست زمینه آشنایی و همکاری او را با نوازندگان  مشهور کشور فراهم آورد. تاکنون 10 آلبوم از ظافر یوسف انتشار یافته است، رسالت دیجیتال (Digital Prophecy)، سایه‌های الهی (Divine Shadows)، مرثیه پرندگان (Birds Requiem) و… از جمله آلبوم‌های موفق او به شمار می‌روند. او همچنین کنسرت‌های موفقی را در بسیاری از کشورها همچون فرانسه، آلمان، اتریش و … برگزار نموده است.

 

در ادامه می‌توانید اثری با عنوان بادها و سایه‌ها (Wind & Shadows) از آلبوم Divine Shadows دریافت نمایید.

 

نام اثر: Wind & Shadows

مدت زمان: 7.5 دقیقه

سبک: عصر جدید (New Age)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,