مارسل خلیفه

 

Marcel Khalife (مارسل خلیفه) آهنگساز، خواننده و نوازنده عود مشهور لبنانی است.  او به عنوان یکی از سرشناس ترین اساتید نوازندگی عود دنیا به شمار می‌رود. آثار او بارها مورد توجه منتقدان موسیقی قرار گرفته و جوایز متعددی را برای او به ارمغان آورده است. بعلاوه او یک فعال سیاسی است و از سوی یونسکو به عنوان هنرمند صلح لقب گرفته است.

 

مارسل خلیفه متولد 1950 در لبنان است. او در یکی از روستاهای ساحلی بیروت به دنیا آمد و اولین دروس موسیقی را از یک ارتشی بازنشسته که معلم روستا بود آموزش دید. معلم روستا که  استعداد موسیقی مارسل خلیفه را مشاهده می‌کرد خانواده او را تشویق کرد تا امکان ادامه تحصیل در موسیقی را برای وی فراهم کنند. مارسل خلیفه به آکادمی بین الملی موسیقی بیروت وارد شد و نوازندگی عود را آموزش دید سپس در 20 سالگی به هنرستان هنرهای زیبا راه یافت و همان زمان آنقدر در موسیقی پیشرفت داشته بود که توانست کنسرت‌های تکنوازی عود را نه تنها در بیروت که در آفریقا، اروپا و آمریکا به اجرا بگذارد.

تاکنون آلبوم‌های متعددی از مارسل خلیفه انتشار یافته که هریک مورد توجه شنوندگان و منتقدان موسیقی قرار گرفته است. آثار موفقی همچون مادرم (My mother)، ریتا و تفنگ (Rita and the Rifle)، پاسپورت (Passport) یا Jawaz al-Safar و… از این جمله است که با موفقیت جهانی روبرو گردیده. علاوه بر آلبوم‌های موسیقی، تور های کنسرت‌ او بارها در بسیاری از کشورهای اروپا، آمریکا و آسیا برگزار شده و همواره با استقبال مخاطبان موسیقی مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

 

در ادامه می‌توانید اثر Oh, My Proud Wound از آلبوم آخر او سقوط ماه (Fall of The Moon) را دریافت نمایید. این آلبوم بر روی اشعاری از محمود درویش، شاعر مشهور فلسطینی، ساخته و اجرا شده است.

 

 

نام اثر: Oh, My Proud Wound

نام هنرمند: مارسل خلیفه (Marcel Khalife)

مدت زمان: 4 دقیقه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,