شهرام میرجلالی، مشهور به میر تار، موسیقیدان ایرانی، نوازنده برجسته تار است. او یکی از مشهور ترین نوازندگان تار مکتب اصفهان به شمار میرود. او علاوه بر نوازندگی در ساخت ساز نیز مهارت دارد.
شهرام میرجلالی متولد 1338 در اهواز است. او موسیقی را از 8 سالگی با آموزش تار و سپس عود آغاز میکند و در 10 سالگی به ارکستر نوجوانان فرهنگ و هنر خوزستان می پیوندد. در 16 سالگی پس ملاقاتهایی با استاد جلیل شهناز به موسیقی مکتب اصفهان علاقه مند میگردد و بعد از آن از محضر اساتید بزرگ موسیقی ایران همچون جلیل شهناز و حسن کسائی بهره مند میشود.
شهرام میرجلالی علاوه بر گروه موسیقی سماع که خود بنیان گذار آن بوده است با گروه هایی همچون دستان، بیدل، ارغنون، عشاق و… همکاری داشته و برای خوانندگانی همچون محمدرضا شجریان، همایون شجریان، علیرضا افتخاری، ایرج بسطامی، حسام الدین سراج و… به ساخت موسیقی یا نوازندگی پرداخته است. بعلاوه نوازندگی در آثار مشهوری همچون گفتگوی نی و عود و گفتگوی نی و تار که حاصل همکاری او و استاد حسن کسائی است در کارنامه هنری او جای گرفته است.
در ادامه میتوانید بداهه نوازی شهرام میرجلالی به همراه آواز هادی حسینی در دستگاه شور را دریافت نمایید.
نام اثر: ساز و آواز بداهه نوازی شور
نام هنرمند: شهرام میرجلالی، هادی حسینی
شاعر: همای شیرازی
سبک: موسیقی اصیل ایرانی (سنتی) – دستگاه شور
بیدل و خسته در این شهرم و دلداری نیست
غم دل با که توان گفت که غمخواری نیست
رو مداوای خود ای دل بکن از جای دگر
کاندر این شهر، طبیب دل بیماری نیست
شب به بالین من خسته بهغیر از غم دوست
ز آشنایان کهن، یار و پرستاری نیست
بهجز از بخت تو و دیدهٔ من، در غم تو
شب در این شهر به بالین سر بیداری نیست
گر هما را ندهد ره به در صومعه شیخ
در خرابات مگر سایهٔ دیواری نیست؟
0 نظر
بسیار سایت جالبی است من اتفاقی به دنبال ارتباط با استاد میر جلالی میگشتم که سایت شما پیدا کدم موفق باشید ومستدام
سونوریته ی ساز جناب میرجلالی در این اجرا بسیار بسیار به استادش یعنی جناب استاد شهناز نزدیکه به این دلیل که ایشون سازش رو خیلی نزدیک به کوک مخصوص استاد شهناز در شور کوک کرده یه کوک خاصی داشتند حضرت استاد که به چهار کوک مشهور است با این کوک شما واخان های زیادی دارید برای اجرا و صدا دهی ساز هم بسیار بسیار به فضای شور نزدیک می شود.
آقای حسینی هم از شاگردان خوب جناب شاه زیدی و مکتب آواز اصفهان هستند و توانستند با ساز جناب میر جلالی هم پایگی کنند.
دستگاه انتخابی این شعر یعنی دستگاه شور که در ابیاتی به ابوعطا نزدیک میشه بسیار مناسب است و معنای شعر را تکمیل کرده البته شخصن معتقدم آقای حسینی تحریرهای بی موردی در برخی ابیات استفاده کردند که این چیزی از زیبایی کار کم نکرده.
باسپاس از شما که در جهت انتشار موسیقی سالم و خوب فعالیت دارید
ممنون
سلام . ببخشید شما می توانی شماره آقای هادی حسینی را برای من ارسال کنید ؟
ممنون .
mldnaderi@ut.ac.ir
mldnaderi@yahoo.com