نقد کنسرت حسین علیزاده و محمد معتمدی و گروه هم آوایان در اصفهان

 

مطلب پیش رو مربوط به کنسرت اخیر حسین علیزاده و محمد معتمدی به همراه گروه هم‌آوایان در اصفهان است و توسط یکی از دوستان و مخاطبان عزیز دهلچی برای نشر در وب‌سایت ارسال شده‌است. دوستان دیگر نیز می‌توانند تجربه خود را در مورد این کنسرت و مطالب بیان شده در این نقد، برای دهلچی ارسال نمایند تا به عنوان مطلب تکمیلی یا جوابیه در وب‌سایت قرار گیرد. 

 

  • دهلچی

 

من دهلچی هستم!

 

 

جمعه، 25 دی ماه 1394، کنسرت موسیقی حسین علیزاده، محمد معتمدی و گروه هم آوایان در اصفهان برگزار شد. اجرای ذکر شده در ادامه‌ی مجموعه کنسرت‌های این گروه بود که پس از یزد و شهرکرد، اینبار در اصفهان روی صحنه می‌رفت. مدیریت برگزاری این کنسرت در اصفهان بر عهده موسسه فرهنگی، هنری نوای مهر سپاهان بود.

بخش ابتدایی این کنسرت که به اجرای موسیقی در دستگاه «راست پنجگاه» اختصاص داشت با تصنیفی از فریدون مشیری با عنوان «سرود گل» آغاز شد. در ادامه بداهه‌نوازی و سپس «چهار مضراب» و تصنیف «جان من» با شعری از سلمان ساوجی اجرا گشت. تصنیف «می نوش» بر روی غزلی از حافظ، قطعه آخرین بخش راست پنجگاه بود. بخش دوم و پایانی کنسرت به اجرای قطعاتی در دستگاه «چهارگاه»  اختصاص داشت. این بخش با قطعه زیبای «سلام» از ساخته‌های استاد «حسن کسائی» آغاز گشت و با توجه به آشنایی مردم اصفهان با این قطعه و محبوبیت استاد کسائی در این شهر، مورد استقبال فراوان قرار گرفت. در ادامه پس از بداهه نوازی تار توسط حسین علیزاده و سپس بداهه نوازی کمانچه و قیچک، تصنیف «سوار می‌رسد» که بر روی شعر زیبایی از سیمین بهبهانی آهنگسازی شده بود، اجرا گشت. مثنوی ساز و آواز بر روی شعری از مولانا قطعه‌ی دیگری بود که در ادامه کنسرت اجرا شد.

قطعه آخرین کنسرت، «بحر طویل» بود که بر روی بحر طویل زیبایی از «سیروس جمالی» اجرا گشت. آهنگسازی متفاوت حسین علیزاده برای این قطعه و اجرای خوب محمد معتمدی سبب شد که این اثر مورد استقبال و تشویق فراوان حضار قرار گیرد.

 

 

از آنجایی که این کنسرت در شهرهای دیگر کشور نیز برگزار شده است. نیازی بیشتری به توضیح و شرح آثار اجرا شده نمی‌بینم. لکن موضوعی که نویسنده این مطلب و بسیاری از حضار در کنسرت ذکر شده را متاثر و ناامید کرده بود. کیفیت بسیار پایین، سالن برگزاری این کنسرت، سالن رودکی ملک شهر اصفهان، بود. سالنی فرسوده، زهوار دررفته و فاقد هرگونه امکاناتی صوتی مناسب برای یک کنسرت!

فرسودگی و عدم مدیریت صحیح این مجموعه در لحظه ورود به سالن قابل مشاهده بود. البته بعد از حدود نیم ساعتی که تمامی حضار برای بازگشایی در اصلی سالن در سرمای خیابان انتظار کشیده بودند!  نکته جالب توجه و تحیر در مورد این سالن بنر و برچسب‌هایی بود که بر درب شیشه‌ای ورودی این سالن درج شده بود و مشخص بود سالهاست از عمرشان می‌گذرد! (عناوینی همچون اینجا یک محیط خانوادگی است؟! یا شماره تلفنی برای رزرو سالن که از تعداد ارقامش مشخص بود مربوط چندین سال گذشته است!) و مدیریت این سالن هنوز تصمیم به تعویض آنها نگرفته بودند!

با ورود به سالن اجرای موسیقی چیزی که بیش از همه نویسنده‌ی این مطلب و بسیاری از حضار را در تعجب وا داشته بود. کثیفی (واژه درخور بهتری پیدا نکردم) پارچه و پرده قرمز رنگی بود که روی صحنه اجرا آویزان گشته بود. میزان آلودگی و لکه‌های سیاه رنگ این پرده قرمز رنگ آن قدر زیاد بود که از انتهای سالن نیز به وضوح خود نمایی می‌کرد و در ذوق تماشاچیان می‌زد.

نکته تعجب آور دیگر صندلی‌هایی بود که برای نوازندگان و خواننده این کنسرت در نظر گرفته بودند، صندلی‌هایی معمولی برای چند دقیقه نشستن نه اجرای یک کنسرت موسیقی!

مشخص بود که سالنی با این کیفیت از لحاظ صوتی نیز چیزی برای گفتن نداشت. چیزی که به گوش می‌رسید صدایی بی‌کیفیت و مبهم از ترکیب صدای سازهای گروه موسیقی بود. مشکلی که در بداهه‌نوازی های سولو (تک نفره) بیشتر خود نمایی می‌کرد و اصولا شنونده نمی‌توانست نوای تار حسین علیزاده را آنگونه که هست بشنود!

 

سالهاست که در اصفهان چند سالن و تالار بسیار با کیفیت با ظرفیتهایی بیش از هزار نفر برای اجرای موسیقی ساخته شده و فعالیت می‌کنند. این سالن‌ها با توجه به تجربه نویسنده دارای امکانات بسیار خوب صوتی، صفحات نمایشگر بزرگ، بالکنی، صندلی‌های بسیار مناسب و در کل چیزی در شان اجرا کننده و شنونده موسیقی هستند. با توجه به این موضوع، سوال بزرگی که بر ذهن هر شنونده‌ای خطور می‌کند این است که هدف انتخاب سالن فرسوده رودکی چه بوده است!؟ چگونه می‌توان از اساتید موسیقی ایرانی اینگونه پذیرایی کرد و شعور شنوندگان و علاقه‌مندان به موسیقی فاخر را اینگونه نازل و سطحی در نظر گرفت و به آنان بی‌احترامی نمود؟

 

 

  • «امیر صائمی»

 

 

 

 لینک کوتاه برای به اشتراک گذاری

http://doholchi.com/?p=4940

 

 

 


 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,