آلبوم تنها نخواهم ماند کیهان کلهر

 

صبح امروز هشتم اسنفدماه نشست خبری رونمایی از آلبوم جدید کیهان کلهر با همراهی علی بهرامی فرد با عنوان «تنها نخواهم ماند» در خانه هنرمندان ایران با حضور آنلاین کیهان کلهر برگزار شد. همچنین در این نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه‌های مختلف برگزار شد، علی بهرامی فرد، نوازنده سنتور و امیرحسین الله وردی مدیر موسسه نقطه تعریف حضور داشتند.

برپایه این گزارش، این آلبوم از هشت قطعه «راز و نیاز با آسمان»، «کجایی‌»، «ظهر گرم تابستان»، «سرودی برای باران»، «من به فریاد»، «چیدن ستاره»، «شکوه» و «تن‌ها نخواهم ماند» تشکیل شده است که در تابستان سال ۸۹ در استودیو بل ضبط شد. این آلبوم پیش از این در تالار وحدت در قالب کنسرت این دو هنرمند برگزار شده بود.

آلبوم «تنها نخواهم ماند» به دو نوازی بداهه شاه کمان و سنتوربم در مایه‌های آواز اصفهان و آواز افشاری اختصاص دارد که طی آن کیهان کلهر با شاه کمان و علی بهرامی فرد با سنتور بم به اجرا پرداخته‌اند.

کلهر پیش از این درباره ساز «شاه کمان» گفته بود: جنس صدای این ساز، به کمانچه نزدیک است و هشت سیم واخوان (بم) در آن به کار رفته است که به سازهای قدیم ایرانی نزدیک است. در این روزگار که ابداع ساز، معمول شده است ما نیز «شاه کمان» را بعد از ۱۵ سال کار روی آن، ارائه می‌کنیم.

 

کیهان کلهر در بخش دیگری از این گفت‌وگوی اینترنتی‌اش درباره آلبوم موسیقی «تنها نخواهم ماند»، توضیح داد: مشخصه این کار استفاده از دو ساز غیرمعمول یعنی «شاه کمان» و «سنتورباس» است که با این ساز‌ها صدای جدیدی را در کار به وجود آورده‌ایم. نمی‌توان گفت که دقیقا قطعات در چه دستگاهی نواخته شده است، اما شبیه گردش‌هایی در دستگاه اصفهان و آواز افشاری است.

کلهر خاطرنشان کرد: همکاری با علی بهرامی‌فرد به من اجازه داد تا یکدیگر را بشناسیم و بنده از وجود ایشان بهره‌مند باشم. تفاوت این آلبوم در معرفی صدا و سازبندی جدید است و ضبط آن یک روز به طول انجامید؛ میکس اثر نیز در امریکا انجام شده است.

 

کلهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا از چنین سازبندی‌ در آلبوم جدیدش استفاده کرده، توضیح داد: این دو ساز از یک خانواده هستند، اما «شاه کمان» یک سیم اضافه دارد، چرا که همیشه دوست داشتم یک کمانچه با پنج سیم داشته باشم. این هم یک اثر آزمایشی است که دوست دارم ببینم، نتیجه‌اش چه می‌شود. یک مدت این قدر ساز جدید دیدیم که حضورشان هیچ ضرورتی هم ندارد. بنده عاشق صدای کمانچه هستم و خواهم بود.

این نوازنده درباره «شاه‌کمان» توضیح داد: شاه‌کمان شباهت بسیار زیادی به کمانچه دارد، البته هر سازی شامل لحن و امکان خاص خود است. استفاده از شاه‌کمان در این آلبوم تنها یک تنوع و یک امتحان بود تا صدایی که دوست داشتم را به وجود آورم.

 

در بخش دیگری از این نشست، علی بهرامی فرد، نوازنده سنتور و همنواز کلهر در آلبوم تنها نخواهم ماند در سخنان کوتاهی گفت: بنده نوازنده سنتور و سنتورباس بودم و فکر می‌کنم که ترکیب این دو ساز ترکیب شنیداری جدیدی بود.

 

همچنین امیرحسین الله وردی مدیرعامل نشر نقطهء تعریف نیز در سخنانی گفت: «کم نیستند آثاری که مجموعه‌ای از تکه‌های متفاوتند. هیچ ارتباط مفهومی و ساختاری با هم ندارند و تحت یک عنوان منتشر می‌شوند. عنوانی که تنها می‌تواند نمایانگر یک نقطه از اثر است و یا نهایتا قسمتی از آن. اما» تنها نخواهم ماند «یک اثر واحد است با اجزایی که ربط و بسطی عمیق دارند. چنانکه گویی رمانی موسیقایی است. با دو پرسوناژ متفاوت. داستانی که در حقیقت روایت شخصی یک آهنگساز است از خودش و اطرافش. فضاهای خلق شده در این اثر آنچنان عمیق است که مخاطب را به درون خویش فرا می‌خواند. تنها نخواهم ماند یک دیالوگ درونی مبنی بر شکوه‌ها و دردهای پدیدآورنده است. حتی می‌تواند تا ابعاد یک جامعه بسط یابد. تنها نخواهم ماند را شاید بتوان درونی‌ترین اثر کیهان کلهر نامید و به واسطه تصاویر، لحن ملودی، و حی سونوریته‌ای به نام شاه کمان حس نوستالژیکی که در سراسر اثر موج می‌زند. گویی همواره با آهنگساز است و به هیچ روی ر‌هایش نمی‌کند.»

بر پایه این گزارش، از اردیبهشت ماه کنسرت‌هایش در ایران را آغاز می‌کند که در شهرهای تهران، کرمانشاه، سنندچ، ساری، گرگان، رشت، تبرزی، اهواز و همدان برگزار خواهد شد.

منبع خبر پایگاه خبری موسیقی ما

Tags: , , , , , , , , , , , , ,