جان لنون

 

 

 

در گذشته گروه موسیقی بیتلز ( The Beatles ) را معرفی نمودیم و بیان کردیم که جان لنون یکی از پایه گذاران این گروه مشهور بود.

 

جان لنون با نام کامل جان وینستون لنون (John Winston Lennon)، خواننده، ترانه سرا، موسیقیدان، آهنگساز و شاعر، از معروف‌ترین، شناخته‌ترین و برجسته‌ترین چهره‌های دنیای موسیقی راک دنیا به شمار می‌رود.

جان لنون در سال 194 در انگلستان به دنیا آمد. وی همواره می‌خواست مانند پدرش یک ملوان شود، اما پس از گوش‌سپردن به آهنگ‌های الویس پریسلی (Elvis Presley) به موسیقی روی آورد. شهرت لنون با آوازه‌خوانی در گروه موسیقی بیتلز شروع شد، گروهی که وی بنیان‌گذار و درواقع مغز متفکر آن به شمار می‌رفت و با خواننده‌ی مطرح دیگر، پل مک کارتنی (Paul McCartney) ایجاد کرده بود.(معرفی و دریافت موسیقی گروه بیتلز در این قسمت)

 

بعد از پایان گروه بیتلز، او بصورت انفرادی موسیقی را دنبال کرد و  به‌ جز موسیقی در زمینه‌های سیاست، صلح، نویسندگی و هنرپیشگی نیز فعالیت نمود.

اظهار نظرها و فعالیت های ضد جنگ او، بسیار بحث برانگیز شد و از آنجا که تعداد طرفدارانش میلیونها نفر بود، هر اظهار نظر او مورد توجه قرار می‌گرفت و حساسیت های زیادی را بر می انگیخت. از اینرو این فعالیت های ضد جنگ او (به خصوص در مورد جنگ ویتنام)  مشکلات فراوانی برای وی به وجود آورد.

او بعد از گروه بیتلز تا سال 1975 آلبوم هایی همچون تصور کن (Imagine)، زمانی در نیویورک (Some Time in New York City)، بازی های ذهن (Mind Games)، دیوار ها و پل ها (Walls and Bridges) و راک ن رول (Rock ‘n’ Roll) را منتشر ساخت.

در سال 1970 دومین فرزند او به دنیا آمد بنابراین تصمیم گرفت مدتی به دور از فعالیت هنری به زندگی خانوادگی خود توجه بیشتری نشان دهد و این باعث شد تا تقریبا به مدت 5 سال یعنی تا سال 1980 آلبومی از جان لنون منتشر نشود.

سرانجام در سال 1980 آلبوم بعدی او به نام فانتزی 2 (Double Fantasy) منتشر شد و تنها 3 هفته بعد از انتشار این آلبوم در روز هشتم دسامبر سال ۱۹۸۰، در حالیکه همراه با همسرش یوکو اونو (Yoko Ono) به آپارتمان خود در شهر نیویورک باز می‌گشت به دست یکی از طرفداران سابقش به نام مارک دیوید چپمن (Mark David Chapman)  به ضرب چهار گلوله کشته شد.

چپمن تا دستگیری توسط پلیس در صحنه ماند. بعد از جلسات متعدد و آزمایشات روانشناسی از او سرانجام به عنوان متهم برای قتل درجه 2 شناخته و به تحمل ۲۰ سال تا حبس محکوم گردید. چپمن بعدها ادعا کرد در سرش صداهایی می‌شنیده که او را به کشتن جان لنون تشویق می‌کرده‌است. او همچنین گفته بود که انگیزه‌اش از این عمل  مشهور شدن بوده‌است.

در سال‌های دهه شصت وقتی خبرنگاری از جان لنون پرسیده بود مرگش را چگونه تصور می‌کند گفته بود: احتمالاً یه دیوونه ترتیبم رو می‌ده!

و این بود پایان زندگی یکی از بزرگترین و تاثیر گذارترین خواننده های تاریخ موسیقی جهان.

 

 

 

در ادامه می‌توانید یکی از آثار زیبای جان لنون به نام زن را دریافت نمایید ( به همراه شعر )

 

 

 

نام اثر: Woman

مدت زمان: 3.5 دقیقه

 

 

 

 

 

(Woman)

Woman I can hardly express
My mixed emotions at my thoughtlessness
After all I’m forever in your debt
And woman I will try to express
My inner feelings and thankfulness
For showing me the meaning of success

Ooh, well, well
Doo, doo, doo, doo, doo
Ooh, well, well
Doo, doo, doo, doo, doo

Woman I know you understand
The little child inside of the man
Please remember my life is in your hands
And woman hold me close to your heart
However distant don’t keep us apart
After all it is written in the stars

Ooh, well, well
Doo, doo, doo, doo, doo
Ooh, well, well
Doo, doo, doo, doo, doo
Well

Woman please let me explain
I never meant to cause you sorrow or pain
So let me tell you again and again and again

I love you, yeah, yeah
Now and forever
I love you, yeah, yeah
Now and forever
I love you, yeah, yeah
Now and forever
I love you, yeah, yeah

(John Lennon)

 

 

 

 


Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,