محمود تبریزی زاده

 

 

 

محمود تبریزی زاده نوازنده با تکنیک کمانچه و سنتور در سال 1330 در خانواده‌ ای هنرمند اهل اصفهان به دنیا آمد. از دوران کودکی آموختن موسیقی را نزد پدر آغاز نمود و با سازهای سنتور و ویولن آشنا شد. در جوانی به فرانسه مهاجرت کرد و با گروه کوچکی که خود تشکیل داده بود به ارائه موسیقی می‌ پرداخت. در سن 25 سالگی ویولن را رها کرد و به آموختن و نواختن کمانچه روی آورد. تبریزی به موسیقی کشورهایی چون ارمنستان، ترکیه، ژاپن و… علاقه مند بود و آثاری را با نوازندگان این مناطق به اجرا درآورد. قدسی ارگونر نوازنده نی معروف ترک زبان در چندین آلبوم خود با محمود تبریزی زاده همکاری نمود. او همچنین با هنرمندان ایرانی نیز همکاری می‌نمود، اجرای کمانچه او در کنسرت تاجیکستان محمدرضا شجریان، یکی از اجراهای زیبای اوست.

 

یکی دیگر از فعالیت های هنری محمد تبریزی زاده ساخت موسیقی برای تئاتر‌های پیتر بروک (Peter Brook)، کارگردان معروف انگلیسی تئاتر و سینما  بود.  پیتر بروک همچنین از تبریزی‌ زاده در کنار ساخت موسیقی  فیلم The Mahabharata به عنوان یکی از بازیگران نمایش معروفش  استفاده کرد. آخرین وسوسه مسیح (The Last Temptation of Christ) یکی دیگر از فیلم هایی است که محمود تبریزی زاده در آن به اجرای موسیقی پرداخته است.

تقریبا تمام آلبوم های موسیقی او در فرانسه انتشار یافت، آلبوم هایی چون

Scènes (صحنه تئاتر)

Sufi Music of Turkey

Musique persane

گروه نوازی ماهور-دشتی به همراه گروه مشتاق

Oriental Dreams (رویاهای شرقی) 

دونوازی کمانچه و تمبک ( محمود تبریزی‌زاده و جمشید شمیرانی)

از آلبوم های انتشار یافته اوست.

 

کمانچه نوازی تبریزی‌ زاده را می‌توان  الهام‌ گرفته از سبک استاد علی‌ اصغر بهاری دانست ولی در عین حال نوآوری های خود را در موسیقی به کار می‌گرفت. محمود تبریزی زاده در سال 1376 در سن 46 سالگی بر اثر بیماری لاعلاج در فرانسه چشم از جهان فروبست، یادش گرامی و روحش شاد باد.

 

 

 

در ادامه می‌توانید یکی از آثار زیبای محمود تبریزی زاده به نام Ophelie را دریافت نمایید این اثر یکی از ترک های آلبوم Scènes است. این آلبوم تلفیقی است از موسیقی کشور ژاپن و موسیقی ایرانی و مربوط به یکی از تئاتر های پیتر بروک است.

 

 

نام اثر: Ophelie

مدت زمان: 10 دقیقه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,